loading...
معرفی برترین کتاب ها
علیرضا بازدید : 21 پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی اثر جان گری

بررسی اجمالی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

کتاب مردان مریخی زنان ونوسی، اثری نوشته ی جان گری است که نخستین بار در سال 1992 به چاپ رسید. روزی روزگاری مریخی ها و ونوسی ها با هم دیدار کردند، عاشق هم شدند و به خاطر این که به تفاوت های یکدیگر احترام می گذاشتند و این تفاوت ها را می پذیرفتند، روابط بسیار شاد و آرامش بخشی با هم برقرار کردند. تا این که به زمین آمدند و فراموشی کار خودش را کرد: آن ها از یاد بردند که به سیاره هایی متفاوت تعلق دارند. این کتاب که بر اساس سال ها تجربه در مشاوره به افراد و زوج ها به وجود آمده، به میلیون ها زوج در سراسر جهان کمک کرده تا روابط خود را دگرگون سازند. این کتاب استثنایی که اکنون به عنوان یک اثر کلاسیک مدرن در نظر گرفته می شود، به مردان و زنان کمک کرده این موضوع را درک کنند که چقدر می توانند از نظر شیوه ی ارتباط، نیازهای عاطفی و ساختارهای رفتاری با جنس مخالف خود متفاوت باشند. کتاب مردان مریخی زنان ونوسی، اسرار داشتن ارتباطی با آرامش و درک را در اختیار مخاطبین قرار می دهد و به زوج ها کمک می کند تا به صمیمیت و نزدیکی در رابطه شان، شانسی دوباره برای رشد بدهند.

نقد و بررسی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

«مردها به اشتباه انتظار دارند زن‌ها مثل آن‌ها رفتار کنند، مثل آن‌ها احساس کنند، مثل آن‌ها بیاندیشند و مثل آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به همین ترتیب، زن‌ها به اشتباه انتظار دارند مردها مثل آن‌ها احساس کنند، رفتار کنند، و بیندیشند. ما همگی از یاد برده‌ایم که مردها و زن‌ها از اساس با یکدیگر فرق دارند و به همین خاطر همواره با یکدیگر به تضاد می‌رسیم.»  جان گری نویسنده این جملات و  نویسنده‌ی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی معقتد است تفاوت‌های مردان و زنان آن‌قدر زیاد است که گویی هر یک از سیاره‌ای متفاوت آمده‌اند.

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی درباره‌ چیست؟

کتاب مردان مریخی،زنان ونوسی (Men are From Mars Woman are From Venus) روش‌های جدیدی را برای کاهش تنش‌ها زندگی زناشویی مطرح می‌کند. این کتاب با فروش 40 میلیون نسخه در جهان، یکی از تاثیرگذار ترین کتاب‌های روانشناسی است که برای مطالعه‌ی همه‌ی زوج‌ها پیشنهاد شده است.کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی ادعا می‌کند با آشکار کردن تفاوت‌های‌ میان زن و مرد، موجب تقویت پیوند میان زوجین می‌شود. کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی همچنین رهنمودهایی عملی برای رفع رنجیدگی و بی‌اعتنایی و افزایش صمیمت و مهر و محبت میان زن و شوهر ارائه می‌کند.

جان گری معتقد است که عدم درک تفاوت‌ها دلیل درگیری و کشمکش‌های زناشویی است. او در این کتاب سعی می‌کند مسئله‌ی ازدواج و درگیری‌هایش را از هر دو دیدگاه بررسی کند. او با مقایسه‌ی دیدگاه‌ زنان و مردان، این تفاوت دید دو جنس مخالف را نشان می‌دهد. گری بعد از مشخص کردن دلیل اختلاف؛ راهکارهای کاربردی و جامعی  را ارائه می‌دهد تا بتواند اندکی از این تفاوت‌ها را به شباهت تبدیل کند.

مسئله مریخ و ونوس

عنوان کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی بیشتر شبیه به عنوان یک داستان تخیلی است تا یک کتاب روانشناسی. اما علت این نامگذاری چیست؟ عده‌ای می‌گویند مردان مریخی هستند و زنان ونوسی چون در زمان انسان‌های اولیه مردها به جست‌و‌جوی شکار می‌پرداختند و زن‌ها در جست‌وجوی پیداکردن روش‌های ارتباطی و اجتماعی بودند تا بتوانند فرزندانشان را تربیت کنند. بنابراین آن ها در دو سیاره‌ی متفاوت قرار دارند.

اما در سال 2014 در دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی با هدف شناخت تفاوت‌های مردان و زنان انجام شد. در این بررسی با هفده هزار مرد و چهارده هزار زن که در 13 کشور اروپایی زندگی می‌کردند، مصاحبه‌ شد و اساس این مصاحبه یادآوری خاطرات چندبخشی (episodic) بود. خاطرات چندبخشی از آن جهت قابل توجه بودند که ارتباط مستقیم با احساسات افراد داشتند. یعنی مغز برای یادآوری یک خاطره، یک احساس را به عنوان نماد (نشانه‌ی) آن خاطره انتخاب می‌کند. هنگام یادآوری آن خاطره، ابتدا آن احساس تکرار می‌شود و بعد آن خاطره یادآور می‌شود. نتایج این آزمایش نشان‌ می‌دهد که مقدار احساساتی بودن مردان و زنان به جنسیت‌شان بستگی ندارد، بلکه عوامل دیگری مانند محل زندگی آن‌ها هم در رفتارشان تاثیرگذار است.

مردان مریخی و زنان ونوسی چطور نوشته شد؟

جان گری برای نوشتن کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی رویکرد جالبی را دنبال کرده است. او سعی کرد با نگاهی عادلانه و بدون قضاوت، زنان و مردان را تحلیل کند. بررسی‌های جان گری ثابت کرد که مردها مثل غارنشین‌ها هستند. آن‌ها زمانی را برای خود نیاز دارند. برای سلامت ذهن مردان لازم است که زمانی را تنهایی بگذرانند. گری توضیح می‌دهد:« این تنهایی‌گزینی به این معنا نیست که از علاقه‌ی شوهرتان به شما کم شده است، یا این‌که او شما را نمی‌خواهد و نمی‌بیند، بلکه تنهایی به مرد‌ها این اجازه‌ را می‌دهد که احساس استقلال کنند.» جان گری علاقه‌ی مردان برای غارنشینی را به رفتار موجی زنان تشبیه می‌کند. او معتقد است:« روحیه‌ی زنان مثل امواج دریاست، گاهی آنقدر خوشحالند که در پوست خود نمی‌گنجند و گاهی هم از عصبانیت می‌توانند یک شهر را به آتش بکشند.» او به مردان پیشنهاد می‌دهد از این حالات روحی زنانشان استفاده کنند، او معتقد است مردان باید مثل موج‌سواران ماهر، با حالت‌های روحی مختلف زنان کنار بیایند.

جان گری کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی را با همین رویکرد پیش می‌برد، او نوشتن کتاب را در دوازده هفته تمام کرد. کتابی که در بیشتر از 50 هزار نسخه از آن تنها در سال اول انتشارش به فروش رفت و به اعتقاد خوانندگانش به عنوان راهنمای روابط زناشویی، رابطه‌ی عاشقانه گروه زیادی را نجات داد.

خلاصه کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

در بخشی از کتاب مردان مرخی و رنان ونوسی می‌خوانیم

به اشتباه توقع داریم اگر همسرمان به ما عشق می‌ورزد، باید همان رفتاری را داشته باشد که ما در مورد او ابراز می‌کنیم. همین نگرش است که بارها و بارها یاس و نومیدی را برایمان به ارمغان می‌آورد و ما را از گفتگو راجع به تفاوت‌های یکدیگر باز می‌دارد. به اشتباه توقع داریم اگر همسرمان به ما عشق می‌ورزد باید همان رفتاری را با ما داشته باشد که ما با او داریم.

گوش کردن مهارتی مهم است و باید آن را تمرین کرد. ولی بعضی اوقات مرد چنان تحت فشار روحی قرار دارد که قادر نیست گله و شکایت زن را جور دیگری تفسیر کند. در چنین مواقعی مرد نباید به گوش کردن ادامه بدهد بلکه می‌تواند با مهربانی بگوید:«الان وقت مناسبی نیست، اجازه بده که در وقت دیگری به حرف‌هایت گوش بدهم.»

گاهی اوقات تا موقعی که زن لب به سخن باز نکرده مرد نمی‌داند تحمل شنیدن حرف‌های او را دارد یا نه. در این‌گونه مواقع نیز مرد نباید به شنیدن ادامه دهد؛ زیرا این کار به نفع هردو آن‌هاست. باید با آرامش بگوید:« واقعا دوست دارن به حرف‌هایت گوش بدهم، ولی در حال حاضر این کار برایم خیلی سخت است. فکر کنم به کمی وقت نیاز دارم تا به حرف‌هایی که گفتی بیاندیشم.»

کتاب ژن های برتر 

باشگاه 5 صبحی ها

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این وبلاگ جهت معرفی برترین و پرفروش ترین کتاب های روز خدمت کتابخوان های عزیز راه اندازی شده است امید است که از مطالب ما لذت ببرید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 80
  • بازدید ماه : 217
  • بازدید سال : 4,957
  • بازدید کلی : 8,911